První motocykly se začaly vyrábět ve stejném období jako auta. Na konci devatenáctého století. Někteří dokonce považují první automobil spíše za motocykl, než auto. Nutno doplnit, že Daimlerův vynález je považován za automobil. I zakladatelé největší české automobilky začali zprvu s výrobou bicyklů a motorek. Zpočátku byla motorka pouze dopravní prostředek, který byl dostupnější než auta. Později si je lidé začali upravovat ke svým potřebám a začaly vznikat motocykly s určitým zaměřením.
Vedle mopedů připomínajících kolo s motorem a malých motocyklů je specifickým jednostopým vozidlem skútr. Na tom jezdec nesedí obkročmo, jako na klasickém motocyklu, ale díky jeho stavbě sedí jako na židli. Díky automatické spojce je vhodný na popojíždění v obci. Všechny tři typy se hodí nejlépe do města na krátkou vzdálenost jako City-bike.
Motorky bez kapotáže patří pro svůj líbivý vzhled k nejoblíbenější kategorii. Naked bike poslouží jak pro jízdu městem, tak pro výlety. Nechybí jim výkon a zábavný prvek při projíždění zatáček. Vedle naháčů jsou verze s kapotou. Tyto sportovní motorky si lépe poradí s odporem vzduchu, a proto se nejlépe hodí pro rychlou jízdu. Jejich potenciál se nejlépe projeví na uzavřeném okruhu, mimo silniční provoz.
Endurové motorky jsou oblíbené na dlouhé expedice, kde se počítá s tím, že část cesty vede mimo běžné silnice. Pro svoji univerzálnost se hodí na různé typy terénu a cest, kde se setká s motorkou se speciálním zaměřením na daný terén a která díky svému zaměření bude v té své specializaci lepší.
Terénní stroje se nejlépe hodí do těch nejnáročnějších a nejhůře sjízdných oblastí. Díky svému zaměření nemají v náročném terénu konkurenci, ale na běžné silnici moc pohodlné nejsou a nehodí se ani na dlouhé trasy.
Cestovní motocykly jsou naproti tomu ideální na dlouhé cestování na běžných silnicích. Jsou to velké těžké stroje zaměřené na pohodlí. Svojí výbavou někdy připomínají cabrio na dvou kolech.
Další specifickým typem jsou Cruisery pro pohodlné a stylové cestování, nebo Chopper, kde je nejdůležitější specifický styl. Stále se rozšiřující řada motorek s různou specifikací je doplněna stroji, které jednotlivě zaměřené mašiny spojují. Příkladem může být Scrambler. Tak trochu naháč a enduro zároveň. Vedle toho je celá řada závodních speciálů. Typů je mnoho a každý jezdec si vybere dle svého zaměření.